Opgave H. Vormsel

We gaan beginnen met de voorbereidingen van Het Heilig Vormsel.

Het Heilig Vormsel vindt plaats op vrijdag 19 juni 2020.

Als U wilt dat uw kind hieraan deelneemt dan kunt U contact opnemen met Ingrid van Tetering,

telefoonnummer 0623219752 of via mail Ingridvantetering@gmail.com

IONA VIERING

Iona in van Goghkerkje

Op de tweede zondag van de veertigdagentijd, zondagmiddag 8 maart om 16.00 uur, vindt er in het pittoreske Van Goghkerkje in Zundert een oecumenische viering plaats in het teken van iona. Iona is een eilandje en spiritueel centrum aan de westkust van Schotland. De ionaviering kenmerkt zich door mooie muziek en zang, stilte, lezing en gebed. Gebedsleiders zijn dominee Andre Vlieger en pastor Wim van Reen. Vanaf 15.30 uur bent u welkom tijdens de inloop om elkaar bij koffie en thee te ontmoeten.

Maand van de bijbel

Maand van de Bijbel

Ik wist het niet, maar er schijnt een theoloog des vaderlands te bestaan. Net als de dichter en de denker des vaderlands, hebben we ook een theoloog des vaderlands. En we hebben ook de maand van de Bijbel. Ook dat wist ik niet. Ik moet blijkbaar toch beter opletten.

De maand van de Bijbel loopt van 24 januari tot en met 14 februari, geen hele maand dus. Eigenlijk meer de drieweekse aandacht voor de Schrift. Samuel Lee heet de theoloog. Hij is onder andere verbonden aan de Vrije Universiteit.

Samuel vindt dat we in het westen een systematisch boek van de Bijbel hebben gemaakt. Allerlei theorieën zijn er omheen gebouwd. Volgens hem moet onze nadruk inzake Bijbel niet op het brein liggen, maar op het hart. De Bijbel is van origine een Oosterse reeks van verhalen, vol van mystiek en mysterie. Niet bedoeld om eigen geloofswaarheden te sanctioneren en in beton te gieten. Eerder een boek dat ons in het hart kan raken en verwonderen.

Hij zegt dat we weinig tijd inruimen voor dingen van het hart en dus ook voor de Bijbel. Wie de Bijbel van voor naar achter wil doorlezen, moet voor dit project de agenda een half jaar leeg houden.

Ik heb in mijn studententijd samen met anderen de Bijbel van voor naar achter gelezen. We woonden op de campus van de opleiding en aten gezamenlijk het ontbijt en avondeten. Elke avond voor het eten gingen we in een kringetje zitten, ieder met een Bijbel op schoot. Een half uur lang werden beurtelings aan elkaar passages voorgelezen, tot het half uur om was. Na een jaar hadden we alles van de Schepping tot en met de Openbaring gelezen en gehoord. Bijna een ervaring van luxe.

Samuel Lee houdt ons voor, dat we best met de vier evangeliën van Mattheus, Marcus, Lukas en Johannes kunnen beginnen. Op die manier kunnen we, als we ons hart openstellen, Jezus Christus ontmoeten en misschien zelfs ontdekken wat het zeggen wil Hem te volgen. Op zijn minst kunnen we ons door mooie verhalen laten betoveren.

 

Pastor Wim van Reen

Doopbrief

 

Beste doopouders,

 

U heeft gevraagd of uw kind gedoopt kan worden in één van de kerken in de Parochie de Heilige Drie-Eenheid. U bent van harte welkom en wij hopen dat het een mooie viering zal zijn. De opgave voor de doop moet minimaal twee maanden voorafgaand aan de doop geschieden.

 

Als u uw kind wilt laten dopen, dan wilt u daarmee iets laten zien van uw dankbaarheid bij de geboorte van uw kind en ook van de hoop dat uw kind onder uw hoede mag

opgroeien tot een eerlijk, goed en gelukkig mens in navolging van Jezus van Nazareth.

 

Door de doop wordt uw kind opgenomen in de gemeenschap van de Christenen en in de Katholieke kerk. U wijst een peter en een meter aan; één peter of één meter is ook mogelijk. Peetouders dienen katholiek te zijn, de H. Communie en het H. Vormsel ontvangen te hebben, en minstens zestien jaar oud te zijn. Twee peters of twee meters zijn niet mogelijk.

 

Door uw kind in onze kerk te laten dopen, laat u zien dat u betrokken bent bij onze parochiekern. Uw bijdrage aan de parochie is een teken van die betrokkenheid.

Daarom wordt u gevraagd om in ieder geval voor één jaar de parochiebijdrage te betalen.

Het secretariaat van de parochiekern kan u informeren over de hoogte daarvan en de wijze waarop de betaling kan geschieden. Hier kunt u ook de gewenste zondag kenbaar maken.

 

In de maand voorafgaand aan de doop is er een algemene doopvoorbereiding met meerdere doopouders. De dooppastor en de tijd zal u op deze avond kenbaar gemaakt worden.

U wordt verondersteld deel te nemen aan deze doopvoorbereiding. De doop kan alleen verricht worden wanneer u aan deze doopvoorbereiding hebt deelgenomen.

Daarna kunt u contact opnemen met uw dooppastor voor het maken van het boekje van de viering. Mogelijk zal hij u ook nog een bezoek brengen voor nadere kennismaking.

 

De doopvoorbereiding is op woensdag om 20.00 uur en duurt ongeveer tot 21.30 uur. Deze avond is in het zaaltje van de kerk van Klein-Zundert en wordt geleid door pastor Rob van Sambeek. Vanaf het kerkplein ziet u de ingang precies tussen de kapel links en de vroegere pastorie rechts.

 

Voor de doopviering krijgt u van de parochiekern een doopkaars, maar u mag natuurlijk ook een eigen doopkaars laten maken.

 

Mocht u nog vragen hebben, dan bent u welkom op het secretariaat van uw parochiekern.

 

Met vriendelijke groet,

Pastoor Hans van Geel

Caritas

INTERPAROCHIELE CARITAS INSTELLING

RIJSBERGEN-ZUNDERT

 

Caritas is een onderdeel van de katholieke kerk en gericht op hulpverlening aan mensen in nood.

 

Per 1 januari 2015 zijn de parochiële caritasinstellingen van de parochie H. Trudo te Zundert en de parochie St. Bavo te Rijsbergen door de bisschop van Breda samengevoegd tot R.K. Interparochiële Caritasinstelling Rijsbergen-Zundert.  Op dit moment zijn er gesprekken om te kijken of binnen de gemeente Zundert één Caritas kan komen, door fusie met de andere Parochies in Zundert.

 

Bestuursleden caritas instelling Rijsbergen-Zundert:

Dr. J.M.L.M. Koetsenruijter (voorzitter)

Mw. H.H.J. Mathijssen-Wassenaar (secretaris)

Mw. M.J.I. Jacobs (penningmeester)

Mw. M.H.H. de Weert-Meeuwisse (lid)

Mw. A.C.P.M. Boomaerts-Koevoets (lid)

Diaken J. van Steenoven is vanuit het pastoraal team de pastoraal adviseur.

 

Het bestuur is te bereiken via e-mail: ipctrudobavo@ziggo.nl of via de pastorie.

 

CARITAS, WAT IS DAT?
De Parochiële Caritas Instelling is een aparte entiteit binnen de parochie met als doel: de
solidariteit met mensen in nood handen en voeten te geven, en deze solidariteit te stimuleren. Dit doen we, naast aanvragen die rechtstreeks bij ons binnenkomen, door contact te leggen en te houden met maatschappelijke organisaties waar mensen die in financiële nood verkeren mee te maken krijgen. U kunt dan denken aan overleg met Maatschappelijk werk, Leger des Heils, Voedselbank, huisarts. Deze organisaties kunnen vervolgens mensen, die tussen wal en schip vallen, naar ons doorverwijzen.

IPC Caritas Rijsbergen -Zundert heeft naast hulpvragen in verband met armoedebestrijding nog een activiteit, namelijk het ondersteunen van projecten van jongeren die in het buitenland als stage hulp verlenen door aan een project te werken. Zo’n project kan in de landbouw zijn, medische zorg betreffen, zorg voor kinderen, maar ook in de richting van werktuigbouw of irrigatie zijn of nog iets heel anders betreffen. IPC Caritas Rijsbergen Zundert ondersteunt jaarlijks een of twee van dergelijke projecten. Bij voorkeur natuurlijk bij jongeren uit ‘onze’ regio, de gemeente Zundert. Projecten dienen gericht te zijn op hulpverlening. Werken bij een multinational in India zien we bijvoorbeeld niet als een geschikt ‘project’.

HANDELEN UIT GELOOF
De Caritasinstelling werkt vanuit een christelijke inspiratie. Zij is verder attent op ontwikkelingen in de samenleving, waardoor groepen mensen buiten de boot dreigen te vallen.
In de praktijk is een caritasinstelling op allerlei manieren actief, zoals o.a.:
– deelname aan landelijke campagnes van bijvoorbeeld Zonnebloem, Vredesweek, enz;

– medewerking aan regionale of stedelijke activiteiten rond bijvoorbeeld armoede, maatschappelijke

opvang enz.

– maandelijkse collecten in parochies;

– financiële hulp aan personen en gezinnen in een acute noodsituatie;

Voor inhoudelijke ondersteuning kan caritas een beroep doen op de pastorale dienstverlening van het bisdom Breda waar specifieke kennis op dit terrein aanwezig is. De Caritasinstellingen dragen bij aan de financiering van dit ondersteuningswerk.

FINANCIËN
Om activiteiten mogelijk te maken voert het bestuur een eigen financieel beleid. Jaarlijks legt het bestuur rekening en verantwoording af aan de bisschop van Breda.

 

Doopprotocol Regio Zundert/Regio Rucphen

Protocol rondom doop.

Aanvraag voor een doop komt binnen bij de parochie(kern). De datum die afgesproken wordt dient minimaal 8 weken in de toekomst te liggen.

Er wordt een inschrijfformulier aan de ouders gemaild of meegegeven met de vraag om dit zo spoedig mogelijk geheel ingevuld terug te sturen (digitaal of per post). Het kan ook op het parochiesecretariaat of telefonisch samen met de ouders worden ingevuld. Indien het niet volledig ingevuld retour is gekomen, zorgt het centrale aanmeldpunt dat de formulieren alsnog volledig ingevuld worden. De ouders krijgen ook een informatiebrief. De parochie(kern) krijgt de gegevens om de rekening te kunnen sturen, zodat deze is voldaan vóór de doopdatum.

De contactpersoon van de parochie(kern) stuurt de gegevens digitaal naar het centrale aanmeldpunt (in de parochie). In de regio Zundert is dit Ria van Aert (ria.vanaert@home.nl) en voor de Sint Franciscusparochie is dit Koosje van Overveld (kovoschijf@home.nl).

Na het ontvangen van het inschrijfformulier stuurt het centrale aanmeldpunt de ouders de teksten voor het maken van het doopboekje.

Het centrale aanmeldpunt maakt een schema met de data/locaties van de aangemelde dopen. Dit wordt gestuurd naar pastoor Hans van Geel.

Pastoor Hans van Geel bekijkt welke dopen hijzelf kan doen en welke dopen gedelegeerd worden naar de collega’s. Hij geeft dat door aan het centrale aanmeldpunt.

Ouders worden uitgenodigd voor de doopvoorbereidingsavond en krijgen te horen wie de doopheer is en de vraag of zij contact met de doopheer willen leggen in verband met het tijdstip van dienst. Pastoraal werkende Gerard Damen

Inschrijving Kamer van Koophandel

De Parochie H. Drie-eenheid is ingeschreven in het Handelsregister onder het

K.v.K handelsnummer 74904787.

RSIN 006224209

 

 

Leerhuis – vreemdelingschap in de bijbel

Leerhuis – vreemdelingschap in de bijbel


Drie dinsdagmiddagen in Broederhuis Ste.-Marie Huijbergen

Inleider: Franck Ploum

De vreemdeling speelt een belangrijke rol in het bijbels verhaal. Over de plaats en de omgang met de vreemdeling in de samenleving staat dan ook veel beschreven.
In dit leerhuis lezen we teksten over vreemdelingschap en de vreemdeling. We plaatsen ze in de context van de tijd dat ze geschreven werden en verbinden ze met de vraagstukken van migratie en vreemdelingschap in onze tijd.

Data      dinsdag 23 en 30 april, 7 mei
Tijd       14.30 – 16.45 uur (aansluitend 17.00 uur Vespers – optioneel)
Waar     Broederhuis Ste.-Marie – Boomstraat 7 Huijbergen
Kosten   €30,-
aanmelden: franck@abcfh.nl of via www.abcfh.nl

 

i.s.m. Stichting Zinsverband – www.zinsverband.nl 

 

 

Retraitedagen – Vreemdeling ben ik

 

13-15 mei 2019 in Broederhuis Ste.-Marie Huijbergen

 

begeleiding: br. Bram Hommel en Franck Ploum

 

De ervaring van vreemdeling-zijn kan beangstigen en bevrijden tegelijk. Waar ben je thuis of waarmee ben je verbonden wanneer je toch ‘slechts’ vreemdeling bent? Maar ook: als vreemdeling ben ik vrij, ik hoef me niet te hechten aan geld en goed en bezit. Vreemdelingschap helpt je in vrijheid te leven. Tegelijk geeft de bijbel aan dat bevrijde vreemdelingschap een verantwoordelijkheid mee: behoed de aarde maar bezit haar niet. En: ontferm je over de mens die als jij, vreemdeling is of als vreemdeling bij je aanklopt.

 

Hoe ervaar ik mijn aanwezigheid op deze wereld? Ben ik een vreemdeling op aarde? Hoe ga ik om met dat vreemdelingschap? Wie of wat draagt mij als vreemdeling?

 

Drie dagen van gesprek, ontmoeting en verdieping.

 

Data      maandag 13 mei – woensdag 15 mei 2019
Tijd       aankomst maandag 14.00 uur – vertrek woensdag 14.00 uur
Waar     Broederhuis Ste.-Marie – Boomstraat 7 Huijbergen
Kosten   €125,-
aanmelden: franck@abcfh.nl of via www.abcfh.nl